Vraag & antwoord

104 gedachtes over “Vraag & antwoord”

  1. Hoi, klopt het dat dans en drama beiden als examenvak gekozen kunnen worden? En geldt dat ook voor Spaans? Alvast bedankt! Rianne

  2. Hallo Esther, Eén keer per week een blokuur (en daarnaast dans). Vaker LO kan maar dat is facultatief. En in de bovenbouw is LO in de vorm van BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) een examenvak.

  3. Hallo Myra en Abel, Dat kan maar er wordt niet heel veel gebruik van gemaakt in de onderbouw. Wel om op een ander niveau te werken. En qua uitdaging zijn er zoveel verschillende vakken om de tanden in te zetten dat verveling geen kans krijgt.

  4. Hallo Vinse School,

    Hoe vaak per week wordt er sport gegeven in de onderbouw?

    Groet, Esther

  5. Goedemorgen,
    Wat zijn jullie mogelijkheden voor kinderen die sneller gaan dan gemiddeld? Kunnen die in hun eigen tempo dingen afronden? En krijgen die genoeg uitdaging?
    Hartelijke groet,
    Myra en Abel

  6. Hallo Esmee, Dat kan inderdaad, vakken op een verschillend niveau volgen. Het is wel een puzzel in de bovenbouw omdat de trajecten van lengte verschillen (mavo 4, havo 5 en vwo 6 jaar). Dat is en blijft een puzzel, ook voor ons. Met name bij de bètavakken.

  7. Hallo! Mijn dochter vindt jullie school erg leuk. Nu ving ik ergens op dat vakken op eigen niveau gevolgd worden. Kan het dan zo zijn dat ze wiskunde op havo-niveau volgt en de rest op vwo-niveau? En hoe werkt dat dan met de eindexamens?

  8. Dag leuke school,
    Helaas zijn de kennismaak dagen al vol zien we net. Kunnen we daar met gezamenlijke inspanning nog wat aan veranderen? Ik bedoel ik wil de school zo graag aan mijn zoontje laten zien. Vrij belangrijk om de sfeer te proeven voor zn tienerjaren.

  9. Beste Esmé, Inderdaad, we doen geen ZOOM-sessies. Natuurlijk wel als we online-les geven of online moeten vergaderen maar om onszelf te presenteren vinden we het geen geschikt middel. Onze school moet je beleven. Wat doen we dan wel? We hebben onze maximale capaciteit (we geven ook les en deze tijd is vrij bewerkelijk) ingezet voor een bezoek van 8e-groepers op afspraak (Amsterdams alternatief voor de Open-inloop-dagen). Deze twee dagen zitten sinds kort vol. Toen vorig schooljaar de reguliere Open Dag ook niet door kon gaan hebben we ook geen ZOOM-sessies gedaan. We zijn toen deze open-dag-site gestart in de hoop leerlingen en ouders/verzorgers van de nodige informatie te voorzien. En die hebben we nu weer heropend.

  10. Beste Vinse,
    Als ik het goed begrijp gaan jullie geen online open dag organiseren. Klopt dat? Tot nu toe zijn jullie de eerste school die ik tegenkom die dat niet doet. Mag ik vragen waarom niet? Ik vind het namelijk erg jammer. De webinars waar ik tot nu toe bij aanwezig was, waren erg prettig en informatief. Ik hoop van jullie te horen! Dank en groet, Esmé

  11. Hallo Lily, Alle leerlingen werken op hun eigen niveau in dezelfde groep (daarom zijn onze groepen klein en wiskunde werkt in het eerste en tweede jaar met twee docenten op één groep en in de derde zijn de lesgroepen er apart parallel geroosterd). Leerlingen kunnen ervoor kiezen om op een ander niveau te gaan werken. Of wij doen die suggestie.

  12. Hallo Vinse school.
    In de online rondleiding zeggen jullie dat in de eerste 3 jaar wordt samengewerkt met verschillende niveau’s. Krijgen de kinderen dan ook vakken met aleen hun eigen niveau zodat ze genoeg uitdaging/hulp krijgen?

    groetjes Lily

  13. Goedemorgen Jac,
    Leerlingen krijgen van elk vak een jaaroverzicht (verdeeld over vier periodes van het schooljaar) maar alle opdrachten (die ook in de les worden besproken en daar veelal ook deels gemaakt) verschijnen natuurlijk ook in Magister (de ELO). Als een leerling doet wat er gedaan moet worden en vier jaar over de mavo, vijf jaar over de havo en zes jaar over het vwo wil doen hoeft er niet veel gepland te worden in de onderbouw. Na de ene stap volgt de ander.
    Het traject wordt met name ‘flexibel’ als een leerling een geheel eigen route gaat volgen. De meeste leerlingen hebben echter niet zo’n haast.
    Groet, Martine!

  14. Beste Vinse School,

    Op de valreep nog een vraag over het ‘flexibele traject’. Wat betekent dit voor het plannen? Moeten de leerlingen individueel over een lange periode hun eigen werk (en toetsen?) inplannen (zoals bv. bij MLA met 9-weken planning)? Of krijgen ze gewoon huiswerk op voor de volgende les? Kortom: hoe wordt voor hen duidelijk wat ze moeten doen? En/of hoe worden ze hierin begeleid?
    We zouden hier graag wat meer over willen weten, omdat plannen niet zo makkelijk is voor onze dochter. Het werkt voor haar goed als het duidelijk is wat ze moet doen.

    Alvast dank!
    Vriendelijke groet

  15. Hallo Linda, Dat onze leerlingen les hebben in drie verschillende gebouwen blijkt in deze corona-tijd een enorm voordeel te zijn. Wij hebben wij geen massa-concentratie leerlingen in onze openbare ruimtes; wij hoeven geen massa in toom te houden. Maar de coronaregels gelden natuurlijk ook bij ons op school (daar ontkomen we niet aan). In de gangen dragen de leerlingen een mondkapje, in de lokalen mag dat af. We hopen overigens niet dat dat ook nog na de zomervakantie nodig is.

  16. Hallo,
    Jullie school lijkt ons super! Maar we maken ons wat zorgen over de Corona maatregelen. Onze zoon is krijgt het snel benauwd van mondkapjes en raakt ervan in paniek.
    Voor ons is het een extra zorg bij het kiezen van een school. Hoe gaan jullie hiermee om? Geldt dan ‘regels zijn regels’ of kijken jullie ook naar het belang van het kind?

  17. Hallo Sally, Dat gaat om schoolwisselaars (zij-instromers). Met leerlingen die van school willen wisselen – als ze al op een andere school voor voortgezet onderwijs zitten – gaan we in gesprek. De 8e-groepers worden gewoon ingeloot. Er is vast sprake van ‘aantoonbare interesse’ als men ons op de eerste plek zet 🙂

  18. Hallo Vinse school,
    Ik las iets over ‘aantoonbare interesse’ om op de Vinse school te kunnen komen. Moet mijn kind dan een soort intake- of toelatingsgesprek doen? Hoe gaat dat in zijn werk?

  19. Een boek is een houvast en een naslagwerk (en het doet het altijd, ook als het internet eruit ligt) maar we doen behoorlijk veel meer dan alleen uit een boek werken. Onze online-lessen liepen (en lopen) op rolletjes. Al hebben/hadden veel leerlingen het idee dat ze harder moeten/moesten werken dan normaal. Op school is natuurlijk meer afwisseling (we zijn geen i-pad-school). De leerlingen zijn erg opgelucht dat ze weer (in halve groepen dus de halve week) naar school mogen.

  20. Met boeken is online onderwijs een stuk lastiger ? Hoe hebben jullie dat gedaan tav covid

  21. Hallo Marleen, Lees onze schoolgids, daar staat in uitgelegd wat er ‘Fins’ is aan ons onderwijs. Dat heeft meer om het lijf dan niet te lange lesdagen. We zijn overigens wel een Nederlandse school dus er zijn ook veel verschillen. Bij ons moeten leerlingen bijvoorbeeld minimaal 1000 klokuren per jaar naar school, in Finland circa 700.

  22. Ik zou graag wat meer weten over wat er specifiek Fins is aan de Vinse school. Ik hoorde iets over niet te lange dagen. Hoe zit dat precies en hoe verhoudt dat zich tot andere scholen?

  23. Dank je Paula en Annelies voor jullie compliment, wij duimen ook 🙂
    Mobieltjes worden op de tjalk door de docenten bewaard. Eén keer per dag kunnen de leerlingen ze gebruiken voor berichtgeving naar huis.
    In de les blijven mobieltjes in de tas van de leerling, en als ie dan toch verschijnt verschilt per docent wat er dan gebeurt. Er is één uitzondering – een les waarbij je soms wel op je mobiel mag – en dat is bij Duits (begint in het tweede jaar). Populair vak bij ons op school…

  24. Beste mensen van de Vinse school, wat een fijn filmpje! Wij zijn aan het duimen…

    Hebben jullie een beleid t.a.v. het gebruik van mobieltjes op school, en op de Tjalk 😀 ? Mensen kruipen er vaak zo snel in weg. Op sommige scholen lever je ze aan het begin van de dag in, wat zijn jullie ideeën daarover?

    Groeten
    Paul en Annelies

  25. Antwoord op de vragen van Abel:

    1. Hoelang per week heb je het vak beeldende vorming?
    In de brugklas krijg je een blokuur van 80 minuten beeldend. Je krijgt dit in totaal een half jaar, want alle kunstvakken wisselen elkaar af tijdens het eerste en het tweede jaar. De kunstvakken op de Vinse School zijn: Beeldende Vorming, Audiovisueel, Dans, Drama, Muziek en Informatica. Het hele jaar door krijg je drie blokuren per week één van deze kunstvakken. In de bovenbouw kies je één of twee kunstvakken waarin je per vak drie lesuren per week les krijgt.

    2. Hebben jullie een echt handvaardigheid lokaal? Met apparaten etc.
    Wij geven handvaardigheid niet als apart vak, maar bij Beeldende Vorming werken we zowel 2D als 3D. Dit betekent dat de opdrachten afwisselen tussen bijvoorbeeld teken- en schilderopdrachten en opdrachten waarbij klei, hout en textiel aan te pas komen. Of nog leuker, opdrachten waarbij je verschillende technieken en materialen met elkaar kan combineren! We hebben dan ook geen handvaardigheid lokaal, maar een Beeldend lokaal waar je aan fijne grote tafels kan werken en veel verschillende materialen beschikbaar zijn. Denk hierbij aan verschillende soorten papier en verfsoorten, zoals ecoline, acryl, inkt en houtskool. Voor de handvaardigheid opdrachten hebben we onder andere boormachines, een figuurzaagmachine voor hout en naaimachines om met textiel te werken. Binnen de gegeven opdrachten krijg je veel vrijheid in de keuze voor materialen en technieken die je wil gebruiken en staan we open voor eigen inbreng. In de bovenbouw wordt deze vrijheid nog groter en mag je zelf bepalen op welke manier, met welke materialen en technieken, je de opdracht wil gaan uitvoeren. Naast het Beeldend lokaal bevindt zich bij ons het Vinse Atelier. Dit is een ruimte waar je altijd kan komen werken als een van de kunstdocenten aanwezig is.

    3. Welke technieken ​bij beeldende vorming leer je?
    Bij het vak Beeldende Vorming leer je originele ideeën en concepten te bedenken en om te zetten naar een Beeldend werk (2D of 3D). We proberen iedereen uit te dagen om zoveel mogelijk te experimenteren met verschillende materialen en technieken en op deze manier uit de eigen comfortzone te treden en de creativiteit te prikkelen. We laten je bijvoorbeeld experimenteren door natuurlijke producten als verfmateriaal te gebruiken, of van 2D materialen een 3D werk te maken. Je leert vanaf de onderbouw vooral veel verschillende basistechnieken, zodat je in de bovenbouw goed weet hoe je met bepaalde materialen om moet gaan. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een linoleumsnede met gutsen, het omgaan met de naaimachine en het werken met de diverse soorten verf. In de bovenbouw krijg je grotere opdrachten met een thema en word je na wat onderzoek en experiment vrijgelaten in de uitvoering hiervan. Wat wij het belangrijkst vinden is dat je jouw eigen stijl gaat ontwikkelen.

    4. En mag je handvaardigheid als eindexamenvak doen?
    Ja dat mag, sterker nog we willen heel graag dat je examen doet in een of meer van de kunstvakken. Ben je enthousiast en geïnteresseerd in de kunsten dan ben je altijd welkom om deel te nemen aan de vakken. Een gemotiveerde leerling heeft zelfs wel eens in drie kunstvakken eindexamen gedaan. Het is nog ver weg, maar in het eindexamenjaar ga je aan de slag met een eigen beeldend project dat ook op de diploma-uitreiking geëxposeerd wordt. De ene leerling gaat hierbij aan de slag met het ontwerpen van een gebouw en het maken van een maquette, terwijl de ander bezig is met een eigen kledinglijn.

  26. Het eerste en tweede jaar krijgen de leerlingen alle kunstvakken (twee keer een half jaar, ze wisselen). Vanaf het derde jaar gaan leerlingen kiezen.

  27. Hoi
    Kies je zelf tussen de kunstvakken in de middag, of krijgt iedereen alle kunstvakken?

    Groetjes
    Petter

  28. Hallo Maarten,
    Het rooster voor de eerstejaars bestaat gemiddeld uit zo’n zes/zeven lesuren (40 minuten) per dag, waarvan vaak twee zaakvakken (Nederlands, Frans, Spaans, Engels, filosofie, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, schei- en natuurkunde, biologie) en één praktijkvak (muziek, AV, dans, drama. beeldend, informatica, LO).
    En vorig jaar hadden praktisch alle leerlingen die ons op de 1e plek hadden gezet geplaatst kunnen worden ware het niet dat de matching merkwaardig uitpakte. Dat hebben wij toen deels opgelost door voor een aantal uitgelote eerstekeuze-leerlingen extra plaats te maken. Dit jaar heeft de gemeente de selectieprocedure bijgesteld.

  29. hoi,

    ik heb twee vragen
    1. hoe ziet het rooster eruit (qua vakken)
    2. hoeveel kinderen die de Vinse school op 1 hebben gezet zijn erop gekomen

    Groetjes Maarten

  30. Handvaardigheid valt onder Beeldende Vorming en dat is een eindexamenvak, zowel bij het vmbo als bij de havo/vwo.
    Beeldende Vorming kan worden ingevuld met allerlei beeldend: handvaardigheid, textiele werkvormen, Audiovisueel (fotografie en film), tekenen/schilderen, theatervormgeving

  31. Kunnen jullie een filmpje maken met de docenten? We hebben er nog geen een gezien…

    Groet,
    Marije

  32. Hallo,
    1. Hoelang per week heb je het vak beeldende vorming?

    2. Hebben jullie een echt handvaardigheid lokaal? Met apparaten etc.

    3. Welke technieken bij beeldende vorming leer je?

    4. En mag je handvaardigheid als eindexamen vak doen?

  33. Hii,

    erg leuke en informatieve digitale rondleiding. Zit de mogelijkheid er nog in voor de kinderen van groep 8 om de school zelf nog te kunnen bekijken?

    Groetjes

  34. Hallo Aleida,

    In de eerste laten we in principe nooit iemand zitten. Zitten blijven is zelden succesvol. En als een leerling verderop blijft zitten is het mogelijk om wel verder te gaan met de vakken waar het goed mee gaat. Als het echt aantoonbaar allemaal niet blijft lukken is het overigens vaak beter om de korte-termijn-ambitie wat te temperen. Na de mavo kan je ook de havo doen, en na de havo het vwo (er leiden verschillende wegen naar Rome). En soms is het beter om in het voorexamenjaar te blijven zitten. Dan kan een leerling voor de vakken die goed gaan meedoen met het Centraal Examen en het jaar erop (het examenjaar) de vakken waar meer tijd voor nodig is. Dat heeft als voordeel dat een leerling niet alles opnieuw hoeft te doen, wat het geval is als je zakt en nog geen 18 bent (want alleen bij het volwassenenonderwijs is het mogelijk uitsluitend de vakken te doen waar men voor gezakt is). En de tijd die vrij komt in het eindexamenjaar kan goed benut worden om zich te oriënteren op een vervolgopleiding. En op school te helpen 🙂

  35. Hallo Thor, Voorrang voor broertje/zusje hebben we opgegeven maar omdat deze regeling ophoudt te bestaan heeft men er in de keuzegids voor alle scholen die deze regeling hebben getroffen een beperking aan toegevoegd: ‘broertjes en/of zusjes van zittende leerlingen die op 1 oktober 2016 stonden ingeschreven .’

  36. Dank je Louise, dat hopen wij ook dat onze gebruikelijke inloop snel weer mogelijk is.
    Ons bestuur (ZAAM) is middels het kwaliteitsbeleid degene waar de onderwijsinspectie zich mee verhoudt. Alleen als van de vier indicatoren (examencijfers, onderbouw- en bovenbouwsucces en basisschooladvies in relatie tot succes) er twee onvoldoende zijn komt de inspectie op schoolbezoek. Bij ons zijn alle indicatoren boven de norm die de onderwijsinspectie heeft gesteld, voldoende dus.
    Voor de resultaten, zie onze schoolgids.

  37. Beste Vinse school,

    Jullie school klinkt echt fantastisch, hopelijk gaan de scholen snel weer open en kunnen we een kijkje komen nemen. In afwachting daarvan was ik alvast aan het zoeken naar informatie over jullie school, bij bijvoorbeeld de onderwijsinspectie etc. maar niets gevonden. Zijn er al onderwijsresultaten of iets dergelijks bekend van jullie mooie school?

    Groetjes,
    Louise

  38. 1. De meeste docenten hebben een voornaam (net als ik), een enkeling een achternaam en er zijn leerlingen die het op ‘meester’ houden
    2. Als een leerling gewoon het standaardprogramma volgt (vier jaar voor mavo, vijf jaar voor havo, zes jaar voor vwo) valt er niet veel te plannen. Kwestie van doen wat er gedaan moet worden. Na de ene stap volgt de andere. De leerlingen krijgen elk jaar een boekje met het jaaroverzicht per vak, verdeeld over de vier periodes. Daarnaast staan de opdrachten in de ELO (Magister). De mentor/tutor en de docenten monitoren de voortgang. En dan zijn er ook nog de mini-mentoren.
    3. De leerlingen hebben een rooster met behoorlijk wat afwisseling. De docenten hebben een eigen lokaal dus de leerlingen bewegen. Elke dag is er in de regel ook een praktisch vak ingeroosterd. Dat zorgt ervoor dat er geen onrust ontstaat doordat je – als jong mens – de hele dag op je stoel moet blijven zitten. Maar er wordt wel gesteld dat groepen als ‘wijnjaren’ zijn. Door een bepaalde chemie is de ene groep wat onrustiger dan de andere. En een tweedejaars-groep is onrustiger dan een derdejaars.
    4. We zijn een gewone school zeggen we altijd. Er is sprake van een gebouw (-en), een rooster, boeken, docenten, een lesprogramma, kennisoverdracht, toetsen, een rapport met cijfers/beoordelingen, diploma’s, etc. Onze Oudervereniging is vermeldenswaardig bijzonder; betrokken, coöperatief en actief.
    5. Dat is een vraag voor onze leerlingen (en die komt ook ter sprake in het filmpje). ‘Gemoedelijk’ is het woord dat waarschijnlijk het meest in de richting komt.

  39. Ik heb een paar vragen:
    1. Hoe moet je je docenten aanspreken?
    2. Helpen jullie met plannen?
    3. Is het er onrustig?
    4. Zijn er nog andere bijzonderheden die we nog niet hebben gehoord?
    5. Hoe is de sfeer?

  40. Hallo Jolanda, Net als alle andere Amsterdamse scholen zijn wij aangesloten bij het Amsterdamse Samenwerkingsverband. Daar stelt men dat leerlingen een plek moeten krijgen die zo goed mogelijk past bij hun mogelijkheden.
    Wij hebben, net als andere scholen, een zorgcoördinator (dat ben ik) en de (beperkte) inzet van een BPO’r (Begeleider Passend Onderwijs). En bij ons kunnen leerlingen naast de toegewezen groepsmentor een tutor kiezen (persoonlijke mentor). Dat maakt onze school echter niet voor alle leerlingen de passende plek. Leerlingen die op school veel en/of specialistische ondersteuning nodig hebben raden wij een school aan met een leerwegondersteunende beschikking,

  41. hallo

    Ik vroeg me af op welke manier extra ondersteuning geregeld is voor leerlingen die dit nodig hebben binnen passend onderwijs.

  42. Hallo Dominique,
    De mentorgroepen zijn tot en met het derde jaar gecombineerd. De eerste twee jaar zijn de vakken gecombineerd waar dat mogelijk is (de betavakken hebben verschillende lesgroepen) en het derde jaar loopt dat nog wat verder uiteen. Dat kan niet anders bij verschillende vakken (zo is dat in Nederland – in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen – georganiseerd).
    Daarnaast kunnen wij gedifferentieerd roosteren als dat zinvol is. Als een vak je gemakkelijk afgaat kan je op een ander niveau werken of sneller je examen doen.
    De kunstvakken blijven gecombineerd; in de vorm van keuzevakken, ook vanaf mavo-3 t/m vwo-6. Het maakt leerlingen namelijk niet uit van welk niveau en jaar bijvoorbeeld iemand is die in het bandje meespeelt als het klikt/klinkt.
    Een neveneffect hiervan is dat de horizontale/diagonale lijnen die daardoor door onze school lopen ervoor zorgen dat uitsluiting (zo karakteristiek voor jongeren) bij ons niet zo aan de orde is. Men verenigt zich op basis van een gemeenschappelijke belangstelling. Iedereen vindt wel een soulmate. En dat is een belangrijke voorwaarde om met plezier naar school te gaan.

  43. Hallo Pepijn, Nederlands en Engels zijn verplicht, in alle jaren.
    Frans en Spaans volgen de leerlingen in het eerste jaar, daar komt Duits bij in het tweede jaar. Het derde jaar gaan de mavo-leerlingen met minimaal één van deze talen één jaar verder, de havo- en vwo-leerlingen met twee. In al deze talen kan je examen doen, maar je kan er natuurlijk ook mee stoppen in de vierde (als je geen VWO doet). Saludos cordiales

  44. Hoi, ik wil toch even iets checken uit de video. Klopt het dat er voor het eerste, tweede en derde leerjaar gecombineerde klassen zijn? Dus vmbo/havo/vwo samen? Hoe pakt dat eigenlijk uit? Mijn kind vond dat op de basisschool eigenlijk al vrij irritant omdat alle aandacht naar de kinderen ging die minder goed konden meekomen en samenwerken door het niveauverschil soms verre van leuk was.

  45. hallo,
    Ik kon in de studiegids en site weinig vinden over welke vakken je in het eerste, tweede. etc jaar krijgt. Heel praktisch:
    – welke talen krijg je in welk jaar? Wat is verplicht?
    – In welke talen kan je examen doen?

  46. Hallo Joshua, Frans en Spaans heb je niet tegelijk maar elke taal een half jaar, de eerste twee jaar. In het derde jaar mag je kiezen. Spaans vinden veel (met name) dyslectische leerlingen gemakkelijker dan Frans, al zijn er ook die een voorliefde voor Frans hebben (of Duits, dat komt er in het tweede jaar bij).
    Het voordeel voor de leerlingen is dat er voor hen iets te kiezen valt.

  47. Hoe gaan jullie om met dyslexie?

    Jullie hebben in het eerste jaar al Frans en Spaans maar wat als dat voor mij ivm Dyslexie heel moeilijk blijkt te zijn?

  48. Dank je Laura, voor je compliment.
    Wat de vraag naar onze online-activiteiten betreft: onze examenleerlingen en een aantal leerlingen van andere jaarlagen volgen alle lessen op school en de rest heeft tegelijkertijd online-activiteiten. Om dat goed te doen (dat is veel werk) hebben onze docenten er hun handen aan vol (terwijl het vaak in hun thuissituatie ook momenteel extra hard werken is). We hebben er dus voor gekozen (we zijn een kleine school en we hebben een klein team) om daar niet een aantal online-avond-activiteiten aan toe te voegen.

    Zodra het enigszins kan zullen wij weer aspirant-leerlingen rondleiden op Palmstraat 11, op woensdag- en vrijdagnamiddag. Dat doet men bij ons op school (met name onze leerlingen) graag en enthousiast.
    Dus wellicht, tot vlot!

  49. Leuk filmpje. Bijna scholen hebben ook nog webinars of speeddates digitaal georganiseerd. Helpt toch net iets beter bij het krijgen van een goede indruk. Kunnen we nog iets dergelijks verwachten?

  50. Dank voor je compliment! Wat het kunstonderwijsaandeel volgend schooljaar is op de genoemde andere scholen, dat is ons niet bekend. Bij ons bestaat twintig procent van het lesrooster van de leerlingen in de eerste en de tweede uit muziek, drama, dans, beeldend, AV (film en fotografie), informatica en filosofie (en er zijn leerlingen die zo enthousiast zijn dat ze daarbovenop ook al meedoen met de inroostering van deze vakken in de bovenbouw). In de derde mogen leerlingen kiezen, de opmaat naar de examenvakken in het vierde jaar.

  51. Goedemorgen Maaike,

    Alle scholen moeten melden hoeveel plekken ze hebben en hoeveel van elk, uitgesplitst op schoolsoort. Wij hebben de totale ruimte gemeld en niet bepaald hoeveel leerlingen van welk niveau (dus geen verdeling van zoveel mavo, havo of vwo). En dat leidde tot nu toe middels de loting tot een verdeling van circa 30 % mavo, 40 % havo, 30 % vwo.

  52. Mijn dochter wil graag naar een school waar heel veel aan kunst wordt gedaan. Muziek maken, dansen, zingen, tekenen, drama, naaien, grafisch ontwerpen etc. Dat doet ze het liefst de hele dag. Ik vind het lastig om bij de verschillende scholen waar dit wordt aangeboden (zoals Ivko, Gerrit van der Veen etc.) uit te vinden hoe groot het aandeel van deze vakken is ten opzichte van het hele curriculum. Hoe is dat op deze volgens mij heel leuke Vinse school? En kun je ook wat zeggen hoe dit is in vergelijking met de andere scholen? Veel dank alvast!

  53. Mag ik vragen, wat bedoelen jullie met ‘geen schotten’ tussen de niveaus? Zorgen jullie juist wel of niet voor een gelijke verdeling van mavo, havo en vwo in de klassen?

  54. Dag Mares,

    Bedankt voor je interesse en je vragen. Filosofie wordt bij ons gegeven in de onderbouw en daarna is het een keuzevak. Het examenonderwerp wisselt (landelijk) elke vier jaar en gaat nu over de vrije markt. Verder is filosofie van de kunst bij ons een vast onderdeel van het schoolexamen.

    In het eerste jaar hebben de leerlingen één lesuur per week filosofie, gekoppeld aan Nederlands (we delen de groep). We lezen De Wereld Van Sofie en we zijn daarnaast gestart met samen nadenken over hoe je kan filosoferen over jezelf. Dit gebeurt in kleine groepsgesprekken of in interviews, waarbij het belangrijk is om goed naar elkaar te luisteren.

    Om dan nog wat specifieker op je eerste vraag in te gaan: wat houdt filosofie bij ons in? Deze vraag heb ik vandaag gesteld. Volgens onze leerlingen kan dat worden samengevat als “denken, vragen stellen, luisteren, wie ben ik?”.

    Ik hoop dat ik daarmee niet alleen op al je vragen bevredigend antwoord heb kunnen geven, maar ook je nieuwsgierigheid heb kunnen wekken.

    Met een groet,
    Roel

  55. Dank je Mares!
    1. In september gaan de 1e-jaars op tjalktocht. Dat is tot nu toe elk jaar doorgegaan, ook afgelopen jaar zoals je in ons filmpje hebt kunnen beluisteren. De tjalken voor na de zomer zijn al besteld dus we hopen dat er geen gekke dingen gebeuren. Elk schooljaar gaan de leerlingen minimaal een week op excursie maar sinds maart hebben we een la vol vouchers. Onze internationalisatie (uitwisseling) met Spanje en Frankrijk en de andere reizen zijn vanaf maart vorig jaar abrupt afgebroken vanwege de reisbeperkingen.
    2. De leerlingen hebben een blokuur gym per week. Op verzoek van een leerling (onder voorwaarde dat het roostertechnisch past) kan er meer worden ingeroosterd. Dat geldt ook voor de andere vakken (drama bijvoorbeeld).
    3. Er zijn activiteiten die buiten het rooster vallen. Er is een schrijfclub, leerlingen kunnen facultatief extra vakken volgen of er zijn er die op school hun huiswerk blijven maken, samen. We bieden geen huiswerkbegeleiding aan maar leerlingen kiezen er zelf voor om op school te blijven werken en wij faciliteren dat.
    4. Filosofie…die vraag beantwoordt onze Roel. Dat antwoord volgt nog.

  56. Hallo,
    Leuke film!
    ik heb nog een paar vragen:
    1. wat is de werkweek en vanaf welke klas krijg je zo’n werkweek?
    2. hoeveel gym hebben jullie per week?
    3. hebben jullie naschoolse activiteiten?
    4. wat houdt filosofie bij jullie in? hoe vaak in welk jaar? wat wordt in het eerste jaar behandeld/gedaan?
    Bedankt!
    groetjes Mares

  57. Dank! Tot en met vorig jaar is – ondanks het richting gemeente niet aangeven van schotten – de instroom qua niveau erg evenwichtig; een normaalverdeling. Eenmaal ingeloot werken de leerlingen op niveau. Onze groepen zijn klein, de docenten kunnen differentiëren en waar dat lastig is (de bètavakken) zijn er verschillende lesgroepen. Daartoe hebben we vorig jaar een vierjarige subsidie van de gemeente gehad.
    En het werkt, weten we uit ervaring.

  58. Hi Vinse school,
    Complimenten voor de film, erg leuk. Ik las in 1 van de antwoorden dat er geen “schotten” zijn tussen de niveaus voor wat betreft de loting. Hoe kunnen jullie dan borgen dat er voldoende uitdaging is voor alle niveau’s? Het zou in feite dus kunnen dat er heel veel VWO leerlingen ingeloot worden en weinig VMBO-T of omgekeerd?

  59. 1. Alle vakken op Management & Organisatie na
    2. Nee, zie de schoolgids. Wij zijn voor een deel gebaseerd op het IVO-onderwijs van Kees Boeke, de Nederlandse onderwijsvernieuwer van begin vorige eeuw (met o.a. de mogelijkheid tot individuele aanpassing, tempo- of niveaudifferentiatie en kleinschaligheid).
    Daarnaast (voor zover dat kan in Nederland) zijn er overeenkomsten met het Finse onderwijs (autonomie docent, afwisseling, niet te lange dagen, nog geen definitieve opdeling in de onderbouw, onderzoek)
    3. Als ik de vraag goed begrijp gaat het om wanneer het niveau van de leerling definitief wordt aangepast. Dat is aan het eind van het tweede jaar. In het derde jaar kan een leerling overigens ook nog proberen om alle vakken op een ander (hoger) niveau te volgen. Als dat succesvol is wordt het niveau aangepast als de leerling overgaat naar de vierde.

  60. Hallo Vinse School, ik heb nog een paar vragen!

    1. Welke vakken hebben jullie allemaal?
    2. Zijn jullie een montessori school?
    3. Kan je doorstromen vanaf de eerste klas?

  61. In het vierde jaar stromen er relatief veel leerlingen in bij ons op school en dat maakt voor zij-instromers de drempel wat lager. Immers, er zijn veel groepsgenoten die nieuw zijn. Dat schept een band.
    Aanmelden gaat via onze website: https://vinseschool.nl/zij-instromers.html
    Onze bovenbouwcoördinator havo/vwo is Annet de Jong. Als er specifieke vragen zijn beantwoordt zij ze.

  62. Dank je Roos! Vorig jaar hadden bijna alle leerlingen – die onze school op de eerste plaats hadden – geplaatst kunnen worden (kans van 90 %). Echter, de matching pakte anders uit. Elders uitgelote leerlingen werden bij ons ingeloot door toedoen van een hoog lotnummer en verkleinden zo de kans op plaatsing van onze eigen eerste-keus-leerlingen. We hebben dat deels kunnen repareren door 24 leerlingen in elke groep te plaatsen in plaats van de door ons beoogde 22.
    Als het goed is heeft de gemeente het lotingssysteem (er waren veel klachten) enigszins aangepast dus we hopen er het beste van dit jaar.
    En er staan bij ons geen ‘schotten’ tussen de niveaus.

  63. Hoi, ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die er zijn voor mijn dochter om op de HAVO in te stromen. Momenteel doet ze eindexamen MAVO op Montessori in Aerdenhout.

  64. Hoi,
    Super leuke digitale rondleiding! Mijn dochter heeft mavo/havo advies, hoe groot is de kans dat ze geplaatst wordt op de Vinseschool? Dus hoeveel leerlingen krijgen geen plek vanwege het lotingssysteem? Is er dan nog verschil tussen mavo of havo leerlingen? Bedankt en groet Roos

  65. In het eerste jaar heb je een half jaar een blokuur drama (80 min) per week. Je leert improviseren, concentreren, articuleren, ruimtelijk bewustzijn, een dialoog schrijven (uitvoeren voor de klas), acteren (interactie, contact maken, gebruik maken van de ruimte / handelingen), gebruik maken van decor en rekwisieten, verschil tussen TRAGEDIE (naar stadsschouwburg voor uitleg over ‘de grote drie’ en een backstage tour) en KOMEDIE (cabaret workshop, stuk schrijven en optreden voor de klas).

    Ook wordt er veel aandacht besteed aan de sfeer in de klas, zodat de leerlingen zich veilig voelen om zich kwetsbaar op te kunnen stellen en juist door fouten te mogen maken meer zelfvertrouwen krijgen.

    “Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.” @Samuel Beckett

    In het tweede jaar heb je weer een half jaar een wekelijks blokuur les.
    In de eerste helft leggen we meer de focus op improviseren en transformeren en in de tweede helft leren de leerlingen vanuit een vaste tekst te werken. Eerst een simpele dialoog en later een tekst van Shakespeare met optreden voor de klas en als het kan/mag voor publiek. We maken iedere les wel gebruik van decor, rekwisieten, kostuum en licht.

    We gaan ook samen naar een voorstelling, mits mogelijk uiteraard. Anders wordt er een online voorstelling aangeboden.

    Vanaf het derde jaar kies je voor drama als keuzevak en heb je wekelijks, het gehele jaar, 120 min les. Je kan uiteindelijk in dit vak examen doen 🙂 🎭

    Periode 1 staat in het teken van ‘Improviseren’ en De Vloer Op! De laatste les mag iedereen komen kijken die wil en kan komen.

    Periode 2 staat in het teken van ‘Theatermaken’. Hoe maak je vanuit een idee / thema een scène? Op school in de avond presenteren voor publiek.

    Periode 3 staat in het teken van ‘Onderzoek’. Je mag kiezen om je te specialiseren in acteren, regisseren, productie of techniek. We maken samen een voorstelling in samenwerking met professionele kunstenaars en filosofen met optreden in een theaterzaal buiten school of andere mooie locatie.

    Periode 4 (dan zijn de examenkandidaten klaar) mogen de niet-examenleerlingen zelf aangeven wat ze fijn vinden om te doen. Dat is meestal improviseren, maar ook werken vanuit tekst.

    In de regel gaan we elke periode naar een theatervoorstelling en de examenleerlingen (werkstuk) onderzoeken welk theatergenre het beste bij hun past.

    Ook gaan we elk jaar met de drama-keuzeleerlingen naar het OEROL Theaterfestival Terschelling voor een midweek. Zo maken de leerlingen kennis met locatie-theater, zien een aantal voorstellingen en voeren ter plaatse ook zelf theatrale opdrachten uit. En we kamperen daar, dat is ook dramatisch 🙂

    Hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd 🥳

  66. Hoi!
    Is het voor de kinderen van groep 8 zelf nog mogelijk om een keertje in de school te kijken? Het is altijd zo fijn om de school even te voelen.
    Groetjes,
    Sanneke

  67. Hoe zit het met de locaties: moet je soms op dezelfde dag van de ene locatie naar de andere?

  68. Alle culturen hebben we op school, overal vandaan. We geven er geen les in maar leerlingen kunnen ook Russisch als examenvak kiezen als dat hun moedertaal is.

  69. Dank u! We hebben een eigen gymzaal (in de Palmstraat, naast school) maar we sporten – als het weer het toelaat – ook veel buiten. Gym is sinds afgelopen jaar ook een examenvak: BSM (bewegen, sport en maatschappij). Onze gymdocenten (Timo en Thies) zijn erg fanatiek, ook wat watersport betreft. Onder de Vinse medewerkers zijn er ook relatief veel zeilers.

  70. Ik wil weten of er verschillende cultuur kinderen zijn? Ik zou dat graag willen weten.

  71. Wat een leuke video!
    Wordt er ook veel aan sport gedaan op school? Is er een gymzaal?

  72. De hoeveelheid toetsen (en de manier waarop: schriftelijk/mondeling/presentatie, voor een cijfer of formatief) verschilt per vak en per docent. Niet teveel, maar op verzoek van de leerlingraad ook niet te weinig. Eén toets of opdracht per periode waar je rapportcijfer op wordt gebaseerd, daar houdt men niet van.

  73. Wij volgen het gewone rooster (in Magister, een ELO) maar dan met online-lessen (aangevuld met buitenopdrachten). Er zijn overigens wel leerlingen die op school werken, omdat ze examenleerlingen zijn of omdat ze er thuis niet uit komen.

  74. Als een leerling dyslectisch is hangt het af van de dyslexieverklaring van welke faciliteiten een leerling gebruik gaat maken. Sommige leerlingen werken met een laptop met tekst-verklanking, bij anderen is wat langer de tijd geven voor het maken van een opdracht genoeg.

  75. De antwoorden op de vragen van Minoes:
    1: boeken!
    2. 20 minuten (drie keer)
    3. Geen kluisjes, dat vinden wij vieze dingen waar zweetsportschoenen in worden gestopt en beschimmelde boterhammen en de schoolboeken terwijl je die thuis ook moet gebruiken. Onze lessen zijn zo verdeeld over de dagen dat je tas nooit te zwaar is. Kortom, kluisjes zijn bij ons niet nodig.
    4. De leerlingraad is actief (op een constructieve manier)
    5. Docenten helpen als je een vraag hebt maar er zijn ook oudere leerlingen (mini-mentoren) die helpen en dat werkt ook. Ze begrijpen soms beter waar de kous wringt
    6. Er is een flinke kantine op de Palmstraat (kijk maar naar binnen) en een kleine op de Haarlemmerstraat, met een keukentje waar de leerlingen gebruik van maken (zelf kopjes afwassen…).

  76. Het is de bedoeling dat het huiswerk zoveel mogelijk op school wordt gemaakt, in de onderbouw. Wat niet af komt gaat mee naar huis en zo is er wel meer wat thuis gedaan moet worden. Zoals een boek (uit-)lezen.

  77. Er zitten maximaal 24 leerlingen in de groepen van het eerste, tweede en derde jaar.
    Bijna alle vakken zijn apart ingeroosterd in de onderbouw, met een eigen vakdocent en een eigen lokaal. Docenten bepalen zelf hoe ze les geven en ze werken samen waar ze dat nuttig vinden.
    En wat we bij drama doen, dat vertelt onze drama-docent (Tonje).

  78. Hoi,
    Ik heb een paar vragen:
    Met hoeveel kinderen zit je in een klas?
    Hoe ziet een les eruit bij jullie?
    Wat doe je zoal bij dramalessen?
    Wat doe je met het script dat je geschreven hebt ga je dit ook uitvoeren?
    Heb je ook apart vakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde etc? Of is alles altijd gecombineerd?

  79. Ik heb nog een vraag:
    Hoe gaat de school om met de lockdown en thuisonderwijs? Hoe ziet een dag er voor de leerlingen uit?

  80. 1. Hebben jullie boeken of laptops/ipads?
    2. Hoe lang zijn de pauzes?
    3. Zijn er kluisjes?
    4. Wat doet de leerlingenraad?
    5. Is er extra begeleiding als je het moeilijk vindt?
    6. Is er een kantine?

  81. Kunst kan heel abstract zijn, maar ook heel toegepast, zoals in industrieel design, dingen met de 3D printer, in keramiek etc. Je kan ook zeggen dat bij veel kunst het eindproduct is waar het om gaat, maar soms is de weg om het te kunnen maken interessanter dan het product, althans voor de maker.

  82. Bijna alle vakken werken ‘gewoon’ met boeken. Die krijgen leerlingen van de docenten. Sommige vakken worden digitaal ondersteund, zoals wiskunde (daar wordt gewerkt met laptops van school). Leerlingen mogen wel hun eigen ‘devices’ mee naar school nemen (we hebben overal wifi) maar dat hoeft niet. We hebben twee computerlokalen en een AV-afdeling met montagecomputers.

  83. De betavakken zijn sinds onze betavleugel van start is gegaan (zelf proeven doen, analyseren, uitvinden, maken) erg populair. Ook veel meisjes kiezen in het vierde jaar voor een beta-profiel. Een vwo-6-leerling heeft dit jaar (profielwerkstuk met natuurkunde) haar eigen gitaar gebouwd. Het één sluit het ander niet uit.

  84. Beste,

    De sfeer op jullie school spreekt ons heel erg aan, net als de kleinschaligheid en het onderwijssysteem.
    Onze zoon is echter een echte Beta. Is er op jullie school evenveel aandacht voor exacte vakken (en ontwikkeling) als voor creatieve vakken?
    Hij heeft nl. het idee dat bij jullie meer de nadruk ligt op kunst en cultuur.

    Veel dank.
    Hartelijke groet,

  85. hi,

    heel erg bedankt voor de digitale rondleiding. Heel leuk gemaakt en erg informatief!

    groetjes, Corine

Reageren niet meer mogelijk.